Opakowanie produktów dla dzieci – najważniejsze aspekty

Opakowanie produktow dla dzieci

To, w co jest zapakowany produkt dla dzieci powinno być przede wszystkim bezpieczne, ale to nie jedyna istotna kwestia. Producent opakowań musi wziąć pod uwagę, że dziecko to coraz bardziej atrakcyjny klient, którego rola w podejmowaniu decyzji zakupowej jest znaczna. Na ogół dysponuje już własnym budżetem i ma wpływ na konsumpcję rodziny.

Dziecko to specyficzna grupa klientów

Według badań z 2016 r. przeprowadzonych przez BGŻ Optima 46% rodziców regularnie wypłaca swoim dzieciom kieszonkowe. Jego średnia wysokość dla dzieci w wieku 6–18 lat to 61 zł. Co ciekawe – sami rodzice uważają, że powinni hojniej obdarowywać swoje dzieci, bo w ich opinii odpowiednia kwota kieszonkowego oscyluje w granicach 100 zł. Jak widać, już od początku szkoły podstawowej dziecko dysponuje swoim niezależnym budżetem.

Kto wybiera – rodzice czy dzieci?

Początkowo dziecko jedynie inicjuje działania zakupowe („mamo, kup…”, „tato, chciałabym…”), ale wraz z wiekiem staje się ono decydentem i samodzielnie podejmuje decyzję o tym, na co przeznaczy swój budżet: począwszy od słodyczy i zabawek, na sprzęcie elektronicznym kończąc. Co więcej – dzieci mają wpływ nie tylko na to, co jest kupowane dla nich (lub co sami dla siebie kupują), ale również na produkty dla całego gospodarstwa domowego. Wiedza o produkcie dociera do dziecka nie przez jego parametry techniczne, do których najczęściej dostępu nie ma, ale przez jego cechy zewnętrzne takie jak opakowanie. Jego kolorystyka, materiał, z którego jest wykonane, decyduje o atrakcyjności produktu. Dla dziecka jednak pełni jeszcze jedną funkcję: jest nośnikiem informacji. Opakowanie kaszerowane daje możliwość zamieszczenia takiej informacji: czy to w formie opisu, czy w formie obrazkowej.

Schować czy pokazać?

Jajko-niespodzianka to od lat jeden z najpopularniejszych produktów dla dzieci. O jego popularności decydują trzy elementy: łączy w sobie słodycz, zabawkę i najważniejsze – niespodziankę! O ile smak czekolady jest identyczny w każdym egzemplarzu, o ile zabawki są mniej lub bardziej atrakcyjne, o tyle niepewność tego „co jest w środku” i związana z tym ekscytacja jest zawsze niepowtarzalna. Jednym z dylematów, przed którym stoi producent opakowań jest to, czy ma ono jedynie pomóc wyeksponować produkt, czy może jednak zachęcić do kupna przez atrakcyjność samego pudełka. Z perspektywy producenta korzystniejszym wydaje się być drugi wariant. A przykład wspomnianego wcześniej jajka-niespodzianki tylko potwierdza tę tezę.

Opakowanie zabawki jako… zabawka

Rodzice niejednokrotnie zwracają uwagę na fakt, że chociaż przeznaczają swoje pieniądze na zakup nowoczesnych zabawek, dzieci – zwłaszcza te najmłodsze – wolą bawić się drewnianą łyżką, która od dawna zalega w szufladzie ze sztućcami. Podobnie może być z opakowaniami dla dzieci. To opakowanie może stać się samo w sobie produktem atrakcyjnym do zabawy. Choćby przez możliwość kolekcjonowania ich samych lub ich elementów, które się na nich znajdują np. poprzez wycinanie postaci z popularnej i będącej na czasie bajki, dla których to kolekcji opakowania kaszerowane są idealnym nośnikiem.

Ekologia w służbie opakowań

Badania przeprowadzone przez firmę Nielsen w 2018 r. wśród warszawskich ośmiolatków dowiodły, że już w tej grupie wiekowej występuje duża świadomość ekologiczna. Dzieci wykorzystują opakowania ponownie nie tylko na zajęciach w przedszkolu czy szkole, ale korzystają z nich również w domu. Nie dotyczy to jedynie materiałów plastikowych czy metalowych, ale również kartonowych, które dają możliwość różnorakiej ich adaptacji.

Dzieci stają się coraz poważniejszym konsumentem, a ich siła nabywcza stale rośnie. Producent opakowań, chcąc być konkurencyjnym, musi uwzględniać ten segment klientów. Zwłaszcza że wpływ dzieci na decyzje zakupowe jest coraz większy, a one same mają coraz większą świadomość tego, co chcą mieć i za co – sami lub za pośrednictwem rodziców – chcą zapłacić.

Post Author: Redakcja

Redakcja portalu Wiadomosci24.info.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *