Honda CBR1000RR-R SP to najnowszy sportowy motocykl dostępny w ofercie japońskiego koncernu motoryzacyjnego. Ten wyjątkowy model przeznaczony głównie do jazdy po torze po raz pierwszy zaprezentowany został w 2019 roku przez wielokrotnego mistrza świata MotoGP Marca Marqueza, wzbudzając zachwyt i entuzjazm obserwatorów. To całkowicie nowa konstrukcja, zbudowana w oparciu o najnowocześniejsze materiały i rozwiązania techniczne.
Wyjątkowe osiągi jednostki napędowej
Motocykle honda od lat wyznaczają kierunki rozwoju jednośladów. Nie inaczej jest w przypadku nowego modelu CBR1000RR-R SP. Serce motocykla stanowi zupełnie nowa czterocylindrowa rzędowa jednostka napędowa generująca moc 217 KM przy 14 500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 113 Nm. Konstruktorzy podczas jej tworzenia wzorowali się na silniku RC213V-S, z którego korzysta Marc Marquez. Zastosowanie cylindrów o dużej średnicy 81 mm oraz tłoków o krótkim skoku wynoszącym 48,5 mm pozwala na wyjątkowo szybkie osiąganie wysokich obrotów silnika. Dzięki użyciu tytanowych korbowodów oraz tłoków wykonanych z kutego aluminium konstruktorom udało się zmniejszyć masę jednostki napędowej. Szybkie osiąganie wysokich prędkości umożliwia opatentowany napęd rozrządu, w którym koło zębate z wału korbowego napędza kolejne koło, które dopiero wprawia w ruch łańcuch. Na uwagę zasługuje także unikalny system smarowania poprawiający trwałość silnika.
Właściwości jezdne motocykla
Wyjątkowe osiągi motocykla zapewnia nie tylko lżejsza i bardziej kompaktowa jednostka napędowa, ale również zupełnie nowa aluminiowa rama, której ścianki mają grubość zaledwie 2 mm. Zmiana kąta wyprzedzenia i kąta główki ramy oraz wydłużenie rozstawu osi wpłynęło na znakomite właściwości trakcyjne modelu CBR1000RR-R SP. Odpowiedni rozkład masy oraz geometria układu kierowniczego dostosowana do zwiększonej mocy silnika zapewniają dobrą przyczepność i umożliwiają wchodzenie w kontrolowane uślizgi. Na uwagę zasługują również nowoczesne skrzydełka aerodynamiczne, które mają za zadanie poprawić przyspieszenie motocykla i zwiększyć jego docisk do podłoża, aby zapobiec unoszeniu się przedniego koła podczas szybkiej jazdy. Do nowych elementów aerodynamicznych zaliczyć należy obniżony zbiornik paliwa oraz szybę o kącie nachylenia 35 stopni, umożliwiającą przyjęcie optymalnej pozycji podczas jazdy.
Nowoczesne systemy elektroniczne
Motocykl wyposażony został w nowoczesne systemy elektroniczne, takie jak Smart Key, Start Mode, Whell Control, czy też IMU Bosch 7.1. Moduł pomiarowy IMU to sześcioosiowy czujnik odpowiedzialny za zbieranie różnego rodzaju danych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania innych układów elektronicznych. IMU ma m.in. za zadanie wspomagać system trakcji HSTC, także podczas jazdy w kontrolowanych uślizgach, umożliwiać prawidłowe działanie amortyzatorów skrętu HESD oraz ABS-u. Do dyspozycji motocyklisty jest duży 5-calowy konfigurowalny wyświetlacz TFT sterowany za pomocą przełącznika umieszczonego z lewej strony kierownicy. Obsługa wyświetlacza jest intuicyjna i łatwa.
Podsumowanie
Wszystkie modele Honda dostępne w sprzedaży wyróżniają się klasą i niezawodnością. Na ich tle zdecydowanie wyróżnia się motocykl CBR1000RR-R SP. Doświadczenie koncernu motoryzacyjnego wyniesione z wyścigów MotoGP pozwoliło stworzyć unikalny produkt, który zachwyca swymi osiągami i właściwościami jezdnymi. Zdaniem konstruktorów, chociaż modelem CBR1000RR-R SP można jeździć po zwykłych drogach, aby w pełni wykorzystać jego potencjał, trzeba udać się na tor wyścigowy.