Rozpylanie zapachów – jakie są sposoby?

zapachy

Zapachy mają ogromny wpływ na nasze postrzeganie otoczenia. Dzieje się tak przez związek narządu węchu z częścią mózgu odpowiedzialną za powstawanie emocji i pamięć. Każdy zapach, który pobieramy z otoczenia, trafia tam i wywołuje odpowiednią reakcję mającą zwykle charakter podświadomy. Oznacza to, że nie zdajemy sobie sprawy z zapachów nas otaczających, a przynajmniej z ich części, podczas gdy bardzo silnie wpływają one na nasz nastrój, zdolność koncentracji, a także stosunek do danego miejsca czy osoby pachnącej w taki, a nie inny sposób. Ta właściwość zapachów jest wykorzystywana na dużą skalę w tak zwanym aromamarketingu, czyli działaniach skupiających się wokół rozpylania odpowiednich zapachów mających za zadanie zachęcić klienta do skorzystania z usługi.

Sposoby na wprowadzenie zapachu

Możliwości na wprowadzenie zapachów w celach wizerunkowo-sprzedażowych jest wiele. Jedne nadają się raczej do niewielkich pomieszczeń, drugie najlepiej sprawdzą się w otwartych halach, centrach handlowych czy dużych przestrzeniach biurowych. Wszystkie jednak można zaliczyć do kilku grup. Są to:

  • odświeżacze powietrza w spray’u,
  • odświeżacze w żelu,
  • odświeżacze w płynie z dozownikiem,
  • dozowniki z wkładkami zapachowymi,
  • odświeżacze elektroniczne.

Pierwsze cztery to propozycje przede wszystkim dla mało wymagających przestrzeni, z kolei w miejscach bardziej wymagających, w których ciągłe wydzielanie się zapachu lub fizycznie dozowane przez pracowników nie jest praktyczne, najlepiej sprawdzą się odświeżacze elektroniczne. Można je zaprogramować w taki sposób, by zapach wydzielał się tylko w danych godzinach, bądź tylko w dni powszednie lub weekendy. Dodatkowo działają na baterie, o których zużyciu uprzedzają odpowiednie wskaźniki.

W przestrzeniach mniejszych, np. w pojedynczych sklepach, niewielkich salonach fryzjerskich czy kosmetycznych wystarczające mogą się okazać niewielkie odświeżacze w spray’u, żelu czy płynie. Przy ich wyborze należy się kierować przede wszystkim ekonomią oraz odpowiednim dopasowaniem zapachu do charakteru miejsca i klientów.

Jak rozpylać zapach

Sposobów na rozpylanie zapachu jest kilka i zależą one przede wszystkim od charakteru miejsca, w którym stosuje się aromamarketing. Innych rozpylaczy użyjemy w niewielkim sklepie spożywczym, kwiaciarni czy małym sklepie obuwniczym, a innych w miejscu o dużej otwartej przestrzeni, np. w centrach handlowych, halach produkcyjnych czy dużych przestrzeniach biurowych.

W pierwszym przypadku wystarczające może się okazać fizyczne rozpylanie zapachu przez pracowników przy użyciu spray’u. Sprawdzą się tu także dozowniki automatyczne, rozpylające zapach co jakiś określony czas lub dozowniki wkładkowe. Jednak w przypadku większych powierzchni najlepiej sprawdzi się rozpylanie zapachu przy pomocy szybów wentylacyjnych. Dzięki temu w takich miejscach jak centra handlowe, hale produkcyjne czy kluby fitness zapach rozprzestrzeniać się będzie równomiernie w całym pomieszczeniu.

Ciekawym rozwiązaniem, które w ostatnich latach zyskuje uznanie, jest rozpylanie zapachów podczas tzw. kampanii outdoorowych, czyli akcji reklamowych mających miejsce na świeżym powietrzu. Przykładem są tutaj zapachy rozpylane na terenie otwartego przystanku autobusowego czy tramwajowego, w którym znajduje się plakat reklamujący. Rozpylane to może niezbyt trafne określenie. W takich przypadkach stosuje się bowiem zwykle po prostu pachnące materiały reklamowe, przykładem mogą być słynne plakaty świętomarcińskie. Dzięki takiemu zabiegowi osoby przebywające na terenie przystanku odbierają określone aromaty, które powodują pozytywne skojarzenie z daną reklamą i zwiększają tym samym zainteresowanie usługą czy reklamowanych wydarzeniem.

Reasumując, dzisiejsze czasy to ogromne możliwości wpływania na stan emocjonalny potencjalnych klientów. Tworzenie odpowiednich mieszanek zapachowych i rozpylanie ich w sposób niezauważalny, a jednocześnie skuteczny zapewnia lepszy odbiór usługi przez klienta. A wszystko z powodu połączenia narządu węchu z zawiadującą emocjami częścią mózgu…

Źródło: Aroma Emka – Marketing zapachowy

5/5 - (1 vote)

Post Author: Redakcja

Redakcja portalu Wiadomosci24.info.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *