Nowe technologie w edukacji: przegląd narzędzi

technologie w edukacji

Nowe technologie to nieodłączny element współczesnego świata, który wpływa na wszystkie sfery naszego życia, w tym na edukację. Nowe technologie w edukacji to nie tylko sposób na dostosowanie się do zmieniających się warunków i wymagań, ale również na ułatwienie i uatrakcyjnienie procesu uczenia się. W tym artykule przedstawimy Ci przegląd narzędzi, które możesz wykorzystać w nauczaniu online i stacjonarnym, a także podpowiemy, jak wybrać i stosować odpowiednie narzędzia do e-learningu.

Zanim zaczniesz wykorzystywać nowe technologie w edukacji, musisz dokładnie zapoznać się z ich zaletami i wyzwaniami, a także z rodzajami i kategoriami narzędzi do e-learningu. Nowe technologie w edukacji to nie tylko kwestia sprzętu i oprogramowania, ale również metodyki i pedagogiki. Niektóre decyzje musisz podjąć samodzielnie, inne mogą wymagać konsultacji z uczniami, rodzicami, kolegami lub specjalistami. Niektóre mogą wymagać zlecenia fachowcom. Niezależnie od tego, jaką drogę wybierzesz, musisz być świadomy wszystkich aspektów związanych z wykorzystaniem nowych technologii w edukacji i odpowiednio się do nich przygotować.

Dlaczego nowe technologie są ważne w edukacji?

Nowe technologie są ważne w edukacji, ponieważ mają wiele zalet, takich jak:

  • Ułatwienie dostępu do edukacji: nowe technologie umożliwiają nauczanie i uczenie się na odległość, bez ograniczeń czasowych i przestrzennych, co zwiększa dostępność i równość edukacyjną dla osób z różnych grup społecznych, geograficznych, ekonomicznych, kulturowych itp.
  • Uatrakcyjnienie procesu uczenia się: nowe technologie umożliwiają nauczanie i uczenie się w sposób interaktywny, multimedialny, zróżnicowany, indywidualizowany, angażujący, motywujący, kreatywny, innowacyjny itp., co zwiększa zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, a także poprawia ich efektywność i wyniki.
  • Ułatwienie komunikacji i współpracy: nowe technologie umożliwiają nauczanie i uczenie się w sposób synchroniczny lub asynchroniczny, jednostronny lub dwustronny, indywidualny lub grupowy, formalny lub nieformalny, co zwiększa możliwości i jakość komunikacji i współpracy między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp.
  • Ułatwienie oceny i monitorowania postępów: nowe technologie umożliwiają nauczanie i uczenie się w sposób automatyczny, interaktywny, ciągły, obiektywny, elastyczny, spersonalizowany, analityczny itp., co zwiększa możliwości i jakość oceny i monitorowania postępów nauczycieli, uczniów, rodziców, kolegów, ekspertów itp.

Jakie są zalety i wyzwania związane z wykorzystaniem nowych technologii w nauczaniu?

Wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu wiąże się nie tylko z zaletami, ale również z wyzwaniami, takimi jak:

  • Koszty i zasoby: wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu wymaga inwestycji w sprzęt, oprogramowanie, infrastrukturę, szkolenia, wsparcie, aktualizacje, utrzymanie itp., co może być kosztowne i skomplikowane, a także narażone na awarie, błędy, usterki, kradzieże, włamania itp.
  • Kompetencje i umiejętności: wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu wymaga posiadania odpowiednich kompetencji i umiejętności technicznych, pedagogicznych, komunikacyjnych, organizacyjnych, krytycznych, twórczych itp., co może być trudne i czasochłonne, a także nierówne i niespójne między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp.
  • Metodyka i pedagogika: wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu wymaga dostosowania metodyki i pedagogiki do celów, treści, form, metod, technik, narzędzi, zasad, standardów, ocen, efektów itp., co może być wymagające i złożone, a także niejednoznaczne i kontrowersyjne między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp.
  • Etyka i prawo: wykorzystanie nowych technologii w nauczaniu wymaga przestrzegania etyki i prawa dotyczących prywatności, bezpieczeństwa, własności, odpowiedzialności, uczciwości, szacunku, tolerancji, różnorodności, inkluzji, dostępności itp., co może być skomplikowane i ryzykowne, a także niejasne i zmienne między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp.

Jakie są rodzaje i kategorie narzędzi do e-learningu?

Narzędzia do e-learningu to wszystkie te elementy, które pomagają nam w nauczaniu i uczeniu się za pomocą nowych technologii. Narzędzia do e-learningu mogą być podzielone na kilka rodzajów i kategorii, np. według:

  • Funkcji i celu: np. narzędzia do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych, narzędzia do komunikacji i współpracy, narzędzia do oceny i monitorowania postępów itp.
  • Formy i formatu: np. narzędzia tekstowe, graficzne, dźwiękowe, wideo, animowane, interaktywne, multimedialne, hipertekstowe, hipermedialne itp.
  • Platformy i urządzenia: np. narzędzia stacjonarne, mobilne, przenośne, noszone, wbudowane, rozproszone, zintegrowane, mieszane, rozszerzone, wirtualne itp.
  • Dostępności i licencji: np. narzędzia darmowe, płatne, otwarte, zamknięte, publiczne, prywatne, indywidualne, zbiorowe

Jak wykorzystać nowe technologie w nauczaniu online?

Nauczanie online to forma nauczania, która odbywa się za pomocą internetu i innych technologii komunikacyjnych, bez konieczności fizycznego spotkania nauczyciela i ucznia. Nauczanie online może być całkowite lub częściowe, synchroniczne lub asynchroniczne, jednostronne lub dwustronne, indywidualne lub grupowe, formalne lub nieformalne. Nauczanie online ma wiele zalet, takich jak:

  • Zwiększenie dostępności i elastyczności: nauczanie online umożliwia nauczanie i uczenie się w dowolnym miejscu i czasie, z dowolnym tempem i stylem, z dowolnym zakresem i poziomem, z dowolnym źródłem i treścią, z dowolnym partnerem i grupą.
  • Zwiększenie interaktywności i zróżnicowania: nauczanie online umożliwia nauczanie i uczenie się w sposób multimedialny, hipertekstowy, hipermedialny, interaktywny, adaptacyjny, personalizowany, kolaboratywny, kooperatywny, komunikatywny, społeczny.
  • Zwiększenie efektywności i jakości: nauczanie online umożliwia nauczanie i uczenie się w sposób automatyczny, ciągły, obiektywny, analityczny, ewaluacyjny, refleksyjny, krytyczny, twórczy, innowacyjny.

Aby wykorzystać nowe technologie w nauczaniu online, potrzebujesz odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci w tworzeniu i udostępnianiu materiałów edukacyjnych, w komunikacji i współpracy, oraz w ocenie i monitorowaniu postępów. Oto kilka przykładów takich narzędzi:

Jakie są narzędzia do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych online?

Narzędzia do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych online to te, które pozwalają na tworzenie, edytowanie, formatowanie, konwertowanie, publikowanie, udostępnianie, prezentowanie, odtwarzanie, pobieranie, przechowywanie itp. materiałów edukacyjnych w formie tekstowej, graficznej, dźwiękowej, wideo, animowanej, interaktywnej, multimedialnej, hipertekstowej, hipermedialnej itp. Przykłady takich narzędzi to:

  • Edytory tekstu: np. Google Docs, Microsoft Word, LibreOffice Writer, Zoho Writer, Dropbox Paper itp.
  • Edytory grafiki: np. Canva, Adobe Photoshop, GIMP, Inkscape, Pixlr itp.
  • Edytory dźwięku: np. Audacity, Soundtrap, GarageBand, WavePad, Ocenaudio itp.
  • Edytory wideo: np. WeVideo, Adobe Premiere, iMovie, OpenShot, Filmora itp.
  • Edytory animacji: np. Powtoon, Animaker, Vyond, Moovly, Toonator itp.
  • Edytory interaktywności: np. H5P, Genially, Quizlet, Kahoot, Nearpod itp.
  • Edytory multimedialności: np. Thinglink, Adobe Spark, Sway, Prezi, Padlet itp.
  • Edytory hipertekstowości: np. Twine, Inklewriter, Storybird, Book Creator, WriteReader itp.
  • Edytory hipermedialności: np. Easelly, Piktochart, Infogram, Venngage, Visme itp.
  • Platformy publikacyjne: np. YouTube, Vimeo, SoundCloud, Spotify, Slideshare itp.
  • Platformy udostępniania: np. Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, Box, Mega itp.
  • Platformy prezentacyjne: np. Google Meet, Zoom, Skype, Microsoft Teams, Webex itp.
  • Platformy odtwarzania: np. Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Microsoft Edge, Opera itp.
  • Platformy pobierania: np. Internet Download Manager, Free Download Manager, JDownloader, EagleGet, uTorrent itp.
  • Platformy przechowywania: np. Google Cloud, Microsoft Azure, Amazon Web Services, IBM Cloud, Oracle Cloud itp.

Jakie są narzędzia do komunikacji i współpracy online?

Narzędzia do komunikacji i współpracy online to te, które pozwalają na wymianę informacji, opinii, pomysłów, pytań, odpowiedzi, uwag, sugestii, komentarzy, ocen, recenzji, rekomendacji itp. między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp. w formie tekstowej, graficznej, dźwiękowej, wideo, animowanej, interaktywnej, multimedialnej, hipertekstowej, hipermedialnej itp. Przykłady takich narzędzi to:

  • Narzędzia do komunikacji synchronicznej: np. Google Meet, Zoom, Skype, Microsoft Teams, Webex itp.
  • Narzędzia do komunikacji asynchronicznej: np. Gmail, Outlook, Yahoo, ProtonMail, Tutanota itp.
  • Narzędzia do komunikacji jednostronnej: np. YouTube, Vimeo, SoundCloud, Spotify, Slideshare itp.
  • Narzędzia do komunikacji dwustronnej: np. WhatsApp, Messenger, Telegram, Signal, Viber itp.
  • Narzędzia do komunikacji indywidualnej: np. SMS, MMS, e-mail, czat, rozmowa głosowa, rozmowa wideo itp.
  • Narzędzia do komunikacji grupowej: np. grupa, forum, blog, vlog, podcast, webinar, konferencja, spotkanie itp.
  • Narzędzia do współpracy synchronicznej: np. Google Docs, Microsoft Word, LibreOffice Writer, Zoho Writer, Dropbox Paper itp.
  • Narzędzia do współpracy asynchronicznej: np. Google Drive, Microsoft OneDrive, Dropbox, Box, Mega itp.
  • Narzędzia do współpracy jednostronnej: np. Google Classroom, Moodle, Canvas, Blackboard, Schoology itp.
  • Narzędzia do współpracy dwustronnej: np. Google Forms, Microsoft Forms, SurveyMonkey, Typeform, Google Sheets itp.
  • Narzędzia do współpracy indywidualnej: np. Google Calendar, Microsoft Outlook, Todoist, Trello, Evernote itp.
  • Narzędzia do współpracy grupowej: np. Google Groups, Microsoft Teams, Slack, Discord, Facebook Groups itp.

Jakie są narzędzia do oceny i monitorowania postępów online?

Narzędzia do oceny i monitorowania postępów online to te, które pozwalają na sprawdzanie, mierzenie, ocenianie, śledzenie, analizowanie, raportowanie, udzielanie informacji zwrotnej, motywowanie, nagradzanie, poprawianie itp. wiedzy, umiejętności, postaw, zachowań, osiągnięć, celów, potrzeb, preferencji itp. nauczycieli, uczniów, rodziców, kolegów, ekspertów itp. w formie tekstowej, graficznej, dźwiękowej, wideo, animowanej, interaktywnej, multimedialnej, hipertekstowej, hipermedialnej itp. Przykłady takich narzędzi to:

  • Narzędzia do oceny formatywnej: np. Google Forms, Microsoft Forms, SurveyMonkey, Typeform, Quizlet, Kahoot, Nearpod itp.
  • Narzędzia do oceny sumatywnej: np. Google Classroom, Moodle, Canvas, Blackboard, Schoology, Edmodo, ClassDojo itp.
  • Narzędzia do oceny kryterialnej: np. RubiStar, iRubric, ForAllRubrics, Quick Rubric, Goobric itp.
  • Narzędzia do oceny ipsatywnej: np. Seesaw, Flipgrid, Padlet, VoiceThread, Screencastify itp.
  • Narzędzia do oceny normatywnej: np. ProProfs, Testmoz, EasyTestMaker, ClassMarker, QuizStar itp.
  • Narzędzia do oceny autentycznej: np. Google Sites, Wix, WordPress, Weebly, Blogger itp.
  • Narzędzia do oceny samooceny: np. Google Forms, Microsoft Forms, SurveyMonkey, Typeform, Socrative, Mentimeter itp.
  • Narzędzia do oceny wzajemnej: np. Peergrade, PeerMark, PeerScholar, Peerceptiv, PeerAssess itp.
  • Narzędzia do monitorowania postępów: np. Google Analytics, Microsoft Power BI, Tableau, Data Studio, Grafana itp.
  • Narzędzia do analizy postępów: np. Google Data Explorer, Microsoft Excel, LibreOffice Calc, Zoho Sheet, Google Sheets itp.
  • Narzędzia do raportowania postępów: np. Google Slides, Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress, Zoho Show, Prezi itp.
  • Narzędzia do informacji zwrotnej: np. Google Forms, Microsoft Forms, SurveyMonkey, Typeform, Google Docs, Microsoft Word, LibreOffice Writer, Zoho Writer, Dropbox Paper itp.
  • Narzędzia do motywowania: np. ClassDojo, Classcraft, ClassBadges, BadgeOS, Credly itp.
  • Narzędzia do nagradzania: np. Google Classroom, Moodle, Canvas, Blackboard, Schoology, Edmodo, ClassDojo, Classcraft, ClassBadges, BadgeOS, Credly itp.
  • Narzędzia do poprawiania: np. Google Docs, Microsoft Word, LibreOffice Writer, Zoho Writer, Dropbox Paper, Grammarly, Hemingway, ProWritingAid, LanguageTool itp.

Jak wykorzystać nowe technologie w nauczaniu stacjonarnym?

Nauczanie stacjonarne to forma nauczania, która odbywa się w fizycznej obecności nauczyciela i ucznia, w określonym miejscu i czasie. Nauczanie stacjonarne może być całkowite lub częściowe, synchroniczne lub asynchroniczne, jednostronne lub dwustronne, indywidualne lub grupowe, formalne lub nieformalne. Nauczanie stacjonarne ma wiele zalet, takich jak:

  • Zwiększenie bezpośredniości i kontaktu: nauczanie stacjonarne umożliwia nauczanie i uczenie się w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem, uczniem, materiałem, sprzętem, otoczeniem itp., co zwiększa możliwość obserwacji, demonstracji, eksperymentowania, manipulowania, dotykania, wyczuwania itp.
  • Zwiększenie angażowania i motywacji: nauczanie stacjonarne umożliwia nauczanie i uczenie się w sposób aktywny, praktyczny, doświadczalny, problemowy, projektowy, sytuacyjny, kontekstowy, autentyczny itp., co zwiększa zainteresowanie i zaangażowanie uczniów, a także poprawia ich efektywność i wyniki.
  • Zwiększenie społeczności i relacji: nauczanie stacjonarne umożliwia nauczanie i uczenie się w sposób kolektywny, kooperatywny, kolaboratywny, komunikatywny, społeczny, emocjonalny, kulturowy, etyczny itp., co zwiększa możliwość nawiązywania i utrzymywania relacji między nauczycielami, uczniami, rodzicami, kolegami, ekspertami itp.

Aby wykorzystać nowe technologie w nauczaniu stacjonarnym, potrzebujesz odpowiednich narzędzi, które pomogą Ci w uatrakcyjnianiu i urozmaicaniu lekcji, w angażowaniu i motywowaniu uczniów, oraz w rozwijaniu i doskonaleniu umiejętności. Oto kilka przykładów takich narzędzi:

Jakie są narzędzia do uatrakcyjniania i urozmaicania lekcji stacjonarnych?

Narzędzia do uatrakcyjniania i urozmaicania lekcji stacjonarnych to te, które pozwalają na prezentowanie, ilustrowanie, wyjaśnianie, uzupełnianie, uogólnianie, podsumowywanie, powtarzanie itp. treści i celów lekcji w formie tekstowej, graficznej, dźwiękowej, wideo, animowanej, interaktywnej, multimedialnej, hipertekstowej, hipermedialnej itp. Przykłady takich narzędzi to:

  • Tablice interaktywne: np. Smart Board, Promethean, Mimio, eBeam, Hitachi itp.
  • Projektory multimedialne: np. Epson, BenQ, Optoma, LG, Sony itp.
  • Ekrany dotykowe: np. Samsung, LG, Dell, HP, Lenovo itp.
  • Tablety graficzne: np. Wacom, Huion, XP-Pen, Gaomon, Ugee itp.
  • Słuchawki i głośniki: np. Sony, Bose, JBL, Sennheiser, Logitech itp.
  • Aplikacje edukacyjne: np. Google Classroom, Moodle, Canvas, Blackboard, Schoology itp.
  • Gry edukacyjne: np. Minecraft, Roblox, Scratch, Code.org, Kahoot itp.
  • Symulacje i wizualizacje: np. PhET, GeoGebra, Desmos, Wolfram Alpha, Khan Academy itp.
  • Prezentacje multimedialne: np. Google Slides, Microsoft PowerPoint, LibreOffice Impress, Zoho Show, Prezi itp.
  • Filmy edukacyjne: np. YouTube, Vimeo, TED, Khan Academy, National Geographic itp.
  • Podcasty edukacyjne: np. Spotify, Apple Podcasts, Google Podcasts, Stitcher, Podbean itp.
  • E-booki i audiobooki: np. Amazon Kindle, Google Play Books, Apple Books, Audible, Storytel itp.

 

Oceń post

Post Author: Redakcja

Redakcja portalu Wiadomosci24.info.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *